چند رسانه ایمصاحبه

لزوم تبیین اهمیت انتخابات از منظر حق و تکلیف

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مشارکت در انتخابات نه یک امر صرف سیاسی بلکه تکلیف و حقی شرعی است، گفت: این مسئله همان جنبه معنوی و اعتقادی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اهمیت حضور در انتخابات از این منظر برای مردم تبیین شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقش مجریان و ناظران انتخابات بر مسئله مشارکت حداکثری و رقابت سیاسی سالم با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری گفت: مجریان و ناظران انتخابات اگر امنیت انتخابات را به معنای آزادی مردم در انتخاب تأمین کنند ـ که البته همیشه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون نیز اینگونه بوده است ـ مردم نقش‌شان را به خوبی ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به تکلیف دیگر مجریان انتخابات به جز برگزاری انتخابات سالم افزود: اگر در ایام نزدیک به انتخابات به مجموعه‌ای از التهابات، تنش‌ها و مسائل مربوط به معیشت مردم بیش از پیش توجه کنند و در پاسخگویی به افرادی که به دستگاه‌های اجرایی، مراجعه می‌کنند، کرامت انسانی ارباب رجوعان را رعایت کنند، همین موضوع، موجب تشویق مردم برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر در انتخابات خواهد شد.

میرزایی با تأکید بر اینکه مجریان انتخابات نه تنها صرفا باید توجهشان به برگزاری انتخابات سالم و امن باشد، بلکه باید نسبت به سایر مؤلفه‌هایی که در مسئله حضور مردم مؤثر هستند، توجه داشته باشند تا فرمایش رهبر انقلاب بر زمین نماند، بیان کرد: بنابر این مجریان به جای اینکه صرفاً به این بُعد مسئله انتخابات، توجه کنند، اهتمام‌شان بیشتر به سمت حل مشکل مردم باشد، آن هنگام، مردم قدرشناس خواهند بود و در انتخابات حضور گسترده خواهند داشت.

توجه به مؤلفه‌های اثرگذار در مشارکت حداکثری
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تشریح سایر مؤلفه‌های اثرگذار در مشارکت حداکثری افزود: اگر مردم احساس کنند، مجموعه دولت، مجلس و قوه قضائیه با فساد به خوبی مبارزه می‌کنند، امیدوار و دلگرم می‌شوند و پای صندوق رأی می‌آیند. اگر مردم احساس کنند، انتخابی که انجام می‌شود منجر به تحول اقتصادی و حل مشکلات معیشتی می‌شود، بهتر در امر انتخابات حضور پیدا خواهند کرد.

توجه به بُعد معنوی جریان انقلاب
وی ادامه داد: اگر مردم احساس کنند، نامزدهایی که در صحنه انتخابات وجود دارند با مردم صادق و واقعاً به دنبال گره‌گشایی از کارهای مردم و بهبود اوضاع هستند، امیدواری بیشتری برای حضور پیدا می‌کنند. همچنین از دیگر مؤلفه‌هایی که باید به آن دقت شود، توجه به بُعد معنوی جریان انقلاب است.

میرزایی با تأکید بر اینکه در هر انتخاباتی، کمتر به آن بُعد اعتقادی و معنوی مردم توجه می‌شود و بیشتر به ابعاد مادی اهتمام می‌شود، اظهار کرد: در جریان انتخابات باید به ایرانی بودن، توجه شود؛ اینکه ایرانی هم جسم دارد، هم روح، اعتقاد و معنویت. بنابراین باید روی ابعاد معنوی مردم برای تشویق به حضور در انتخابات و در تبلیغاتی که از سوی صدا و سیما و سایر رسانه‌ها انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری کرد.

وی با اشاره به ارتباط مشارکت حداکثری در تعیین سرنوشت کشور و انتخابات پیش‌رو با تقویت امنیت ملی و قدرت بازدارندگی کشور در برابر تهدیدات خارجی گفت: اگر حضور گسترده و مؤثری در پای صندوق‌های رأی داشته باشیم، بعداً لازم نیست هزینه‌ای برای امنیت بپردازیم، اما اگر حضور مردم با کم و کاستی همراه باشد برای امنیت نیز باید هزینه‌های مضاعفی بپردازیم.

تحقق تشکیل مجلس قدرتمند با آرای بیشتر
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره نقش مشارکت حداکثری مردم در تشکیل مجلس قوی، کارآمد و در تراز انقلاب اظهار کرد: مجلسی که با پشتیبانی آرای بیشتری تشکیل می‌شود، قدرتمندتر است و با اعتماد به نفس بیشتری می‌تواند تصمیم گیرد و قانونگذاری کند تا مجلسی که با تعداد آرا و حمایت ضعیف‌تر مردم تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابر این هرچه حضور مردم در صحنه انتخابات گسترده‌تر و قوی‌تر باشد، مجلس قوی‌تری شکل می‌گیرد؛ اگر مجلس قوی‌تر باشد، ایده و نظریه ایران قوی که رهبری به آن تأکید داشتند، بیشتر تحقق پیدا می‌کند. زیرا هرچه ایران قوی‌تر باشد، مردم کشورمان به خواسته‌های‌شان بهتر و بیشتر می‌رسند.

میرزایی در پایان با تأکید بر اینکه مشارکت در انتخابات صرفاً نه یک امر سیاسی بلکه تکلیف و حقی شرعی است، گفت: این مسئله همان جنبه معنوی و اعتقادی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اهمیت حضور در انتخابات را باید بیشتر از این منظر برای مردم تبیین کرد. افرادی هستند که اعتراضات، اشکالات و انتقاداتی به برخی از عملکردها دارند اما اعتقادشان به اسلام، انقلاب و اصل نظام، روی همه این انتقادات را می‌پوشاند و رأی می‌دهند که در اینجا نیز باید سرمایه‌گذاری شود تا بخش بیشتری از مردم به انتخابات از این زاویه نگاه کرده و ضمن بیان گلایه‌ها و انتقادات خود به برخی عملکردها با صندوق‌های رأی قهر نکنند، بلکه با حضور در انتخابات و انتخاب افراد کارآمد زمینه رفع آن گلایه‌ها و انتقادات را فراهم سازند.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا