اخباراخبار ویژه

طرح استان‌های ساحلی منافع مهمی برای اصفهان دارد؛ کاهش آلودگی هوا، مهاجرت و حاشیه‌نشینی

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح استان‌های ساحلی منافع مهمی برای اصفهان دارد، گفت: احیای سواحل مکران از راهکارهای کاهش آلودگی هوا، مهاجرت و حاشیه‌نشینی در کلانشهرها از جمله اصفهان است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح استان‌های ساحلی منافع مهمی برای اصفهان دارد، گفت: احیای سواحل مکران از راهکارهای کاهش آلودگی هوا، مهاجرت و حاشیه‌نشینی در کلانشهرها از جمله اصفهان است.

توسعه سواحل مکران که در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی «گنج پنهان» و «ثروت عظیم ملی» از آن نام برده می‌شود، مدتی است در کانون توجه‌ها قرار گرفته است. از حدود دو دهه پیش، در بیانات رهبر معظم انقلاب بر توسعه این منطقه از کشور به عنوان کانون جدید اقتصاد ملی تأکید شد و پیشرفت زیرساخت‌های بندری، ریلی، لجستیکی و ایجاد سکونتگاه‌ها و شهرهای جدید از اصلی‌ترین راهکارهای پیشنهادی برای گذار از اقتصاد خشکی‌محور تاریخی کشور به اقتصاد دریامحور در آینده نزدیک مدنظر قرار گرفت.
با پیگیری‌های نمایندگان مجلس و برنامه دولت، پیشرفت این قلمرو راهبردی مستعد ولی مغفول مانده در دستور کار قرار گرفت و بر ضرورت تمرکززدایی کنترل شده از کلانشهرها به ویژه پایتخت، همچنین ایجاد مشوق‌ها و تسهیلاتی برای هدایت جریان پیشرفت به سمت مناطقی همچون شهرهای متوسط یا سواحل دریای جنوب در برنامه هفتم توسعه کشور قرار گرفت. در همین راستا اقتصاد دریامحور به عنوان یکی از ابتکارات اصلی برای اولین بار در برنامه هفتم توسعه مطرح و احکام مشخصی برای آن پیش بینی شد.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توسعه سواحل مکران براساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و بیان مجدد ایده استان‌های ساحلی، احیای سواحل مکران مورد بررسی قرار گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین حسین میرزایی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های مختلف منویاتی دارند که تلاش کردیم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به اندازه وسع و توان خود آن‌ها را پیگیری کنیم، از جمله این منویات موضوع توسعه سواحل مکران است.
وی افزود: این موضوع طی دو دهه اخیر بارها مطرح شده بود اما اتفاقی در این خصوص نیفتاد، در همین راستا موضوع استان‌های ساحلی را مطرح کردم که البته ایده آن مربوط به بنده نبود و در گذشته مطرح شده بود که بنده آن را احیا کردم.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیان این موضوع در جریان سفر رئیس جمهور به اصفهان گفت: در جلسه‌ای که با حضور آقای مهندس ضرغامی به عنوان نماینده رئیس جمهور برگزار شد، عنوان کردم که اگر می‌خواهیم سواحل مکران را احیا کنیم تا فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در این باره عملی شود راهکار این است که به استان‌های توانمند از نظر اقتصادی، فنی، مهندسی و نیروی انسانی، زمین داده شود تا در این منطقه وارد کار شوند.
وی ادامه داد: ارائه زمین به استان‌های توانمند سبب می‌شود تا بدانند پشتوانه‌ای دارند و با تغییر مدیریت‌‌ها، سرمایه‌های آن‌ها از بین نمی‌رود. به این ترتیب می‌توان این تأکید رهبر معظم انقلاب را در خصوص توسعه سواحل مکران عملی ساخت.
حجت‌الاسلام و المسلمین میرزایی تصریح کرد: زمانی که این موضوع را مطرح کردم، دوست و دشمن، داخلی و خارجی نسبت به این امر واکنش نشان دادند، اما اکنون در حال پیگیری است و امیدواریم با این کار فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه سواحل مکران تحقق پیدا کند.
وی با بیان اینکه این طرح منافع مهمی برای اصفهان دارد، گفت: بحث انتقال برخی از صنایع که منجر به کاهش حجم آب مصرفی به نفع آب استان می‌شود، محرومیت‌زدایی از استان‌های جنوبی، تسهیل در واردات و صادرات و جلوگیری از صرف هزینه‌های کلان برای انتقال انرژی از جمله این منافع است.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ذخایر انرژی در همان منطقه وجود دارد و لازم نیست هزار کیلومتر گاز منتقل شود، آب فراوان نیز موجود است، خوراک کارخانجات صنعتی نیز از مناطقی مانند کرمان و سیستان و بلوچستان تأمین می‌شود، ضمن تأثیر در کاهش آلودگی هوا، بخشی از مهاجرت‌ها و حاشیه‌نشینی‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و این امر برای حل برخی مشکلات شهری نیز راه حلی مناسب به شمار می‌رود.
گفتنی است، در ماده ۶۰ برنامه هفتم توسعه کشور به موضوع اقتصاد دریامحور پرداخته شده است. در بند الحاقی آن که در نتیجه پیگیری ایده استان‌های ساحلی در سند کلان کشور جای گرفت آمده است: دولت مکلف است در راستای واگذاری حق بهره برداری از عرصه و ایجاد زیرساخت، اعطای تسهیلات، اعمال معافیت‌ها و مشوق‌های لازم در سواحل جنوبی و شمالی و پسکرانه های سواحل به استان‌ها برای توسعه فعالیت‌های اقتصاد دریامحور ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون اقدام قانونی لازم را به عمل آورد. سازمان مکلف است گزارش عملکرد این ماده مشتمل بر عملکرد هریک از دستگاه‌های مسئول را سالانه به مجلس ارسال نماید.

در این ماده از برنامه هفتم توسعه چهار وظیفه برای دستگاه‌های مرتبط ذکر و بر انجام آن تأکید شده که به شرح زیر است:
ماده ۶۰– به منظور هدایت جمعیت و فعالیت‌های آب‌بر و صادراتگرا به قلمروهای مستعد کشور در چهارچوب اسناد آمایش سرزمین و اسناد مدیریت یکپارچه سواحل، اقدامات زیر انجام می شود:
الف- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است در ارائه حمایت‌ها و مشوق‌ها برای ایجاد یا توسعه طرح‌های کسب و کار و ایجاد اشتغال، اولویت را به جمعیت فعال در این مناطق اختصاص دهد .
ب- وزارت نیرو موظف است آب مصرفی صنایع مستقر در استان‌های ساحلی جنوب کشور را از طریق احداث تأسیسات آب شیرینکن رأساً یا با مشارکت بخش خصوصی تأمین نماید.
پ- وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند برق و گاز مورد نیاز شهرک‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها، پتروپالایشگاه‌ها، مجتمع‌های فولادی و شهرک‌های شیلاتی و آبزی‌پروری در این مناطق را به صورت پایدار تأمین نمایند.
ت- سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با همکاری مؤسسات تحقیقاتی شیلات ایران و دستگاه های اجرائی ذیربط نسبت به بازسازی زیستگاه‌های حساس به-ویژه زیستگاه‌های آبی دارای گونه های در معرض خطر اقدام نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا