اخباراخبار ویژه

طرح استان‌های ساحلی، عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص احیای سواحل مکران است

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در نشست با اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان:

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی طرح استان‌های ساحلی را طرحی در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص احیای سواحل مکران دانست و گفت: این طرح با تصویب مجلس، در قالب حکمی از احکام برنامه هفتم توسعه قرار گرفته و به قانون تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین میرزایی در نشست با اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان، آب، هوا و فرونشست را به مشکل اساسی اصفهان برشمرد و اظهار کرد: برای حل این مشکلات گاهی گفتار درمانی و گاهی مسکن‌درمانی شده است، اما گاهی نیز باید ریشه‌ها را پیدا کرد و به دنبال حل واقعی مسئله بود.
وی افزود: سه بحران آب، هوا و فرونشست، ناشی از سیاست‌های اشتباهی بوده که طی چند دهه اخیر دنبال شده است، این سیاست‌های اشتباه شیوه شهرسازی و گسترش صنایع آلاینده‌ و آب‌بر است که اصفهان را دچار خسارت‌های سنگینی کرده است.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی جمعیت انبوهی را در سرزمینی محدود قرار دهیم مشکلات اینچنینی ایجاد می‌شود. اصفهان در حال حاضر حدود ۲ میلیون نفر مهاجر داخلی و خارجی دارد، علاوه بر این تأسیس صنایع آب‌بر و آلاینده در کریدور باد به سمت کلانشهر اصفهان منشأ بروز مشکلات در زمینه آب و هوا شده است.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بحث احیای سواحل مکران را مطرح کردند. در همین راستا دو سال پیش طرح استان‌های ساحلی را در راستای عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب مطرح کردم، البته ایده آن مربوط به بنده نبود و در واقع آن را احیا کردم.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی افزود: در همین خصوص یک مرتبه با هزینه شخصی سواحل مکران را طی کردیم و یک مرتبه دیگر نیز قالب مأموریت در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر حضور پیدا کردیم. مرز آبی ایران و پاکستان را به صورت کامل بررسی کردیم تا برای عمل به تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص احیای سواحل مکران قدمی برداریم.
وی خاطرنشان کرد: در سواحل مکران ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد از جمله ذخایر انرژی نفت و گاز، آب بی پایان، مواد غذایی، خوراک کارخانه‌های صنعتی، استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند هم به مردم محروم آن مناطق کمک کند و هم ظرفیتی برای استان‌هایی باشد که از نظر اقتصادی و فنی و مهندسی توانمند هستند و می‌توانند در سواحل مکران سرمایه‌گذاری کنند.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس طرح استان‌های ساحلی که دو سال پیگیری شد و با تصویب مجلس، در قالب حکمی از احکام برنامه هفتم توسعه قرار گرفته و به قانون تبدیل شده است، بخش‌هایی از سواحل در اختیار استان‌های توانمند قرار می‌گیرد و با انتقال صنایع طی فرآیند یکی دو دهه‌ای، تراکم جمعیتی نیز متناسب خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا